Головна » 2009»Грудень»8 » Досвід використання ігрових технологій на уроках інформатики
Досвід використання ігрових технологій на уроках інформатики
15:12
Сучасні умови навчання вимагають нових підходів до організації навчання і виховання, які б сприяли формуванню і розвитку школяра в тісному і постійному взаємозв'язку з природним та соціальним середовищем, здатності до соціально-значимої діяльності, швидкої адаптації під час зміни життєвих обставин. Тому школа має бути зорієнтована на використання таких педагогічних технологій, які передбачають навчання та виховання активної, високо освіченої, творчої особистості, коли навчальні дисципліни розглядаються не тільки як одна із сторін навколишньої дійсності, з якою слід ознайомити учнів, а й використовуються їх зміст, форми і методи для формування та вдосконалення таких якостей особистості, як активність, пізнавальна самостійність, здатність творчо підходити до розв'язування як навчальних, так і життєвих задач.
Досягненню мети навчання інформатики та реалізації особистісно-орієнтованого навчання, яке на перший план висуває завдання створення сприятливих умов для виявлення і розвитку здібностей учнів, задоволення їх потреб та інтересів, розвитку пізнавальної активності і творчої самостійності сприяє впровадження у навчально-виховний процес інноваційних методів навчання, серед яких провідну роль відіграють навчальні ігри. Застосування нетрадиційних, нестандартних, інноваційних форм навчання ефективно впливає на процес навчання. Нетрадиційний урок – це урок, який характеризується нестандартним підходом до: 1) відбору змісту навчального матеріалу; 2) поєднання методів навчання; 3) зовнішнього оформлення.
Гра є методом навчання, який спрямований на моделювання реальної дійсності з метою ухвалення рішень в конкретній ситуації, основною метою якої є поглиблення інтересу до навчання і тим самим підвищення ефективності навчання. Гра стимулює краще запам'ятовування і розуміння навчального матеріалу, сприяє підвищенню мотивації і дає змогу учневі комплексно використовувати органи чуття при сприйманні різноманітних відомостей, а також самостійно і неодноразово відтворювати здобуті знання у нових ситуаціях. Умови гри вимагають від дитини швидкості думки, особливої уваги та емоційної напруги, вона повинна «увійти» до гри.
Доцільність використання дидактичних ігор на різних етапах уроку може бути різною. Наприклад, під час засвоєння нових знань можливості використання дидактичних ігор значно поступаються більш традиційним формам навчання. Тому ігрові форми занять частіше застосовують під час перевірки результатів навчання, закріплення навичок, формування вмінь.
Визначення місця дидактичної гри у структурі уроку і поєднання елементів гри з навчанням значною мірою залежить від правильного розуміння вчителем функцій дидактичних ігор.
Звичайно, гра не повинна бути самоціллю та проводитися тільки для розваги дітей. Вона обов'язково повинна бути дидактичною, тобто підпорядкованою тим конкретним навчально-виховним завданням, які вирішуються на уроці, в структуру якого вона входить. З цією метою гру потрібно спланувати наперед, продумати її місце в структурі уроку, визначити форму її проведення, підготувати матеріал, необхідний для проведення гри.
Дидактичні ігри ефективно поєднуються в системі з іншими формами і методами навчання. Використання дидактичних ігор доцільно спрямовувати на досягнення мети: забезпечення здобуття учнями знань, відповідних сучасному рівню розвитку відповідної дисципліни, зокрема інформатики.
Метою нашого дослідження було аргументувати доцільність використання ігрових технологій на уроках під час вивчення шкільного курсу інформатики, довести позитивний вплив ігор на засвоєння учнями знань, розвиток пізнавального інтересу та творчих здібностей.
Для перевірки ефективності використання ігор на уроках інформатики для 11 класу був проведений педагогічний експеримент на базі Уманської ЗОШ І-ІІІ ступенів №3. До експериментальної групи входили учні 11-А класу, контрольну групу складав 11-Б клас. Експеримент здійснювався у два етапи: констатуючий та формуючий.
На етапі констатуючого експерименту вивчались: рівень використання ігор під час вивчення шкільного курсу з інформатики, рівень навчальних досягнень учнів та їх інтерес до вивчення предмету. Під час виконання констатуючого експерименту учні обох груп опрацьовували навчальний матеріал за стандартною схемою.
На основі проведених досліджень було встановлено, що рівень використання вчителями ігрових технологій на уроках інформатики досить низький, ігри практично відсутні. Рівень навчальних досягнень учнів в експериментальному та контрольному класах загалом майже однаковий. Рівень навчальних досягнень визначався нами як: високий, середній, низький. Результати констатуючого експерименту подані на діаграмі (Рис.1).
Рис.1. Результати констатуючого експерименту
В ході формуючого експерименту на заняттях з інформатики учнів експериментального 11-А класу інтенсивно використовувалися дидактичні ігри, контрольна група вивчала матеріал за традиційною схемою. Результати формуючого експерименту подані на діаграмі (Рис.2).
Рис.2. Результати формуючого експерименту
Порівнюючи результати констатуючого та формуючого експериментів нами помічено, що успішність експериментальної групи після виконання експерименту перевищує початкові показники, тоді як показники контрольної групи залишились майже незмінними. Підвищення інтересу учнів до предмету та зростання їхніх навчальних досягнень ми пов'язуємо із активним використанням ігор під час навчання.
Результати педагогічного експерименту показали, що використання ігрових технологій під час вивчення шкільного курсу інформатики значно підвищує інтерес учнів до даної дисципліни та забезпечує зростання ефективності засвоєння навчального матеріалу. Отже, дидактичні ігри заслуговують на право поповнити традиційні форми навчання і виховання учнів.
Відповідь: В читальному залі фізико-математичного факультету Уманського педагогічного університету імені Павла Тичини. В електронному варіанті на жаль немає.
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі. [ Реєстрація | Вхід ]