2. Класифікація освітніх електронних ресурсів (ОЕР).
2. Класифікація освітніх електронних ресурсів (ОЕР).
ОЕР можна описати за наступними ознаками:
- за функціональним призначенням;
- за структурою;
- за організацією тексту;
- за характером вихідних даних;
- за цільовим призначенням;
- за групою користувачів;
- за наявністю друкарського еквіваленту;
- за природою основних даних;
- за ступенем дидактичного забезпечення;
- за видом освітньої діяльності, в якій використовується ОЕР;
- за характером взаємодії користувача і ОЕР;
- за технологією розповсюдження;
- залежно від форми власності.
ОЕР, які класифікуються за функціональним призначенням (за функцією, яка виконується в навчальному процесі) поділяються на:
- програмно-методичні (навчальні плани і навчальні програми);
- навчально-методичні (методичні вказівки, що містять матеріали з методики викладання навчальної дисципліни, вивчення курсу, виконання курсових і дипломних робіт);
- навчально-дидактичні (підручники, навчальні посібники, тексти лекцій, конспекти лекцій);
- допоміжні (практикуми, збірники задач і вправ, хрестоматії, книги для читання, довідники);
- контролюючі (тестові програми, бази даних);
ОЕР за структурою можна поділити на:
- однотомні – випущені у вигляді одного електронного носія;
- багатотомні – що складаються з двох або більше пронумерованих частин, кожна з яких представлена на окремому носії, але разом з тим є одним цілим як за змістом так і за оформленням;
- електронна серія – це сукупність томів, що об'єднані спільною тематикою та метою і виходять в однотипному оформленні.
ОЕР за організацією тексту поділяються на моновидання і збірки. Моновидання включає одну працю, а збірка – декілька праць навчальної літератури. Підручник, навчальний посібник, курс і конспект лекцій можуть видаватись лише у вигляді моновидань, а практикум, хрестоматія, книга для читання – у вигляді збірок. Що стосується навчальних планів, навчальних програм, методичних вказівок, завдань для практичних занять, то їх випускають переважно у вигляді моновидань.
За характером вихідних даних, можна виділити наступні традиційні види: навчальний план, навчальна програма, методичні вказівки, програми практик, завдання для практичних занять, підручник, навчальний посібник, конспект лекцій, курс лекцій, практикум, хрестоматія, книга для читання і ін.
За цільовим призначенням ОЕР можуть бути розділені на
- офіційні – публікуються від імені державних органів, установ, відомств або суспільних організацій, що містять матеріали нормативного та директивного характеру;
- наукові – містять відомості про теоретичні або експериментальні дослідження, історичні документи;
- науково-популярні – містять відомості про теоретичні або експериментальні дослідження в галузі науки, культури, техніки, викладені у формі, доступній читачу-неспеціалісту;
- довідкові – містять короткі відомості наукового та прикладного характеру, розташовані в порядку, зручному для їх швидкого пошуку, але не призначені для послідовного читання.
- рекламні – містять викладені в зацікавленій формі повідомлення про продукти (наприклад, навчальні програми, книги, реферати і т.д.), освітні послуги, навчальні заходи з метою створення попиту на них.
За групою користувачів можна розділити на
- ОЕР для школярів;
- ОЕР для студентів;
- ОЕР для дипломованих фахівців;
- ОЕР для магістрів;
- ОЕР для викладачів та вчителів.
За наявністю друкарського еквіваленту виділяють дві групи ОЕР:
- електронні аналоги паперового навчального видання – це видання, які відтворюють відповідне паперове видання (розташування тексту на сторінках, ілюстрації, посилання, примітки і т.п.);
- самостійні ОЕР – що не мають паперових аналогів (існують лише в електронному варіанті).
За природою основних даних виділяють наступні ОЕР:
- текстові (символьні) – містять переважно текстові дані, представлені у формі, що допускає посимвольну обробку;
- оглядові – містять переважно електронні зразки об'єктів, що розглядаються як цілісна графічна сутність, представлена у формі, що допускає перегляд і друкарське відтворення, але такій, що не допускає посимвольної обробки;
- звукові – містять цифрове представлення звукових даних у формі, яка допускає її прослуховування, але не призначена для друкарського відтворення;
- програмні продукти – самостійні твори, що представляють собою публікацію тексту програми або програм на мові програмування або у вигляді виконуваного коду;
- мультимедійні – характеризуються тим, що містять різнотипні дані (текстові, графічні, звукові, відео та ін.) існують рівноправно і взаємозв'язано для вирішення різноманітних задач, причому цей взаємозв'язок забезпечений відповідними програмними засобами.
За ступенем дидактичного забезпечення:
- ОЕР, який охоплює спеціальність;
- ОЕР, який охоплює дисципліну;
- ОЕР, який охоплює тему (розділ) дисципліни;
- ОЕР, який охоплює частину теми.
За видом освітньої діяльності, в якій використовується ОЕР:
- ОЕР для лекційного супроводження (слайди, відео фрагменти, аудіосупроводження);
- ОЕР для супроводження практикумів;
- ОЕР для самостійної роботи;
- ОЕР для дистанційного навчання;
- ОЕР для самоосвіти;
- ОЕР для короткотривалих курсів і для системи підвищення кваліфікації.
За характером взаємодії користувача і ОЕР можна виділити дві групи:
- детерміновані – параметри, зміст і спосіб взаємодії з якими визначені видавцем і не можуть бути змінені користувачем;
- не детерміновані (інтерактивні) – параметри, зміст і спосіб взаємодії з якими прямо або побічно встановлюються користувачем відповідно до його інтересів, мети, рівня підготовки і т.п., на основі конкретних даних і за допомогою алгоритмів, визначених видавцем.
За технологією розповсюдження виділяють такі групи:
- автономні – характеризуються тим, що їх використання здійснюється автономно на комп’ютері користувача без необхідності підключення до мережі. Крім того, обсяг цих ресурсів може бути довільним в залежності від потужності комп’ютера та його апаратних засобів.;
- мережні – встановлюються на сервері і використання їх здійснюється при підключенні до мережі. Обсяг ресурсів, які можна використовувати залежить від пропускної спроможності мережі;
- комбіновані – зазвичай використовуються при поєднанні автономних та мережних ОЕР. В даному випадку основні ОЕР використовуються автономно, а управління ними та взаємодія клієнтського комп’ютера з сервером здійснюється за допомогою мережі.
Залежно від власності:
- відкриті – їх використання здійснюється вільно;
- закриті – їх використання здійснюється лише з дозволу. Маючи дозвіл, користувачу необхідно ввести своє реєстраційне ім’я (login) та пароль (password), які видаються адміністрацією розробників;
- комбіновані – доступ до окремих частин або до всього ОЕР здійснюється вільно, але в демонстраційному режимі (так звані демо-версії).
Рекомендовані інформаційні ресурси
1. ГОСТ 7.82-2001. Библиографическая запись. Библиографическое описание электронных ресурсов. Общие требования и правила составления: Межгосударственный стандарт. – Минск: Межгосударственный совет по стандартизации, метрологии и сертификации, 2001. – 23 с.
2. Балыкина Е.Н. Сущностные характеристики электронных учебных изданий [Электронный ресурс] / Е.Н.Балыкина // Информационные технологии в образовании – 2003. – С.521-585. – Режим доступу:
http://kleio.asu.ru/aik/krug/2003/521-585.pdf.
3. Старова Т.С. Типология образовательный веб-сайтов [Электронный ресурс] / Т.С.Старова, А.В.Могилев // Вопросы Интернет-образования. – 2001. – №2. – Режим доступа: http://vio.fio.ru/vio_02/cd_site/Articles/Art_4_4.htm.