Одним із пріоритетних напрямів удосконалення системи освіти є використання інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечує подальше удосконалення навчально-виховного процесу, доступність, ефективність освіти, та рівний доступ до якості освіти, підготовку дітей до життя в інформаційному суспільстві. Використання комп'ютерних навчальних програм на шкільних заняттях сприяє розвитку інтересу учнів до вивчення предметів, підвищує ефективність їх самостійної роботи, індивідуалізації процесу навчання шляхом; покращення наочності навчання, сприяння формуванню абстрактних уявлень, поглиблення самостійності вивчення курсу, створення комфортних умов проведення різних форм контролю знань, що сприяє розробці індивідуальних заходів для корекції знань учнів у межах досягнення визначених цілей навчання. Одним з видів комп’ютерних навчальних програм є електронні підручники. Вони можуть охоплювати значні за обсягом матеріалу розділи навчальної дисципліни або повністю начальну дисципліну, що дає змогу використовувати їх на протязі всього вивчення дисципліни. Під електронним підручником, зазвичай, як і під друкованим підручником, ми розуміємо такий продукт, у якому акумульовано навчальний матеріал, методично доцільно структурований у певній дидактичній системі. Тематика і обсяг цього матеріалу повністю відповідають вимогам програми для певного класу або етапу навчання, обов'язково присутня система контролю засвоєного учнями матеріалу, а це означає, що використання електронного підручника може забезпечити учня повним обсягом знань, умінь і навичок, визначених відповідною програмою для певного класу. Електронний підручник вчитель може використовувати під час таких форм навчання: індивідуа¬льні, фронтальні та групові, а також колективні, па¬рні, зі змінним складом учнів. При організації навчального процесу з використанням електронного підручника нами було використано навчально-методичний комплект «Інформатика. 10 клас» (автори: Морзе Н.В., Вембер В.П., Кузьмінська О. Г.), який містить електронний підручник. Даний електронний підручник може бути використаним вчителем та учнями разом з іншими складовими навча¬льно-методичного комплекту на різних етапах уроку. Експериментальна перевірка ефективності використання електронного підручника при вивченні шкільного курсу інформатики здійснювалась у два етапи: констатуючий та формуючого експерименту. Експеримент проводиться на базі Уманської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 3. При здійсненні експерименту перевірявся рівень засвоєння учнями навчального матеріалу з наступних тем: «Інформація. Інформаційні системи та процеси.», «Апаратне забезпечення інформаційних систем». На основі проведених досліджень було встановлено, що рівень використання технічних засобів навчання на уроках інформатики знаходиться на достатньому рівні, проте використання комп'ютерних навчальних програм на уроках та для самостійної навчальної діяльності учнів практично відсутнє. Результати проведеного нами експерименту можна зобразити у вигляді діаграм (рис.1 та рис.2) Рис.1. Результати констатуючого експерименту Рис.2. Результати формуючого експерименту Результати педагогічного експерименту показали, що використання простого електронного підручника під час вивчення шкільного курсу інформатики значно підвищує інтерес учнів до даної дисципліни та забезпечує зростання ефективності засвоєння навчального матеріалу
|