Субота, 21.10.2017, 07:01
Освітні веб-ресурси
учителям інформатики
Головна Реєстрація Вхід
Ви - Гість · RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті
Практичні заняття
Теоретичний матеріал
Статті інших авторів
Друзі сайту
Наше опитування
Чи готовий вчитель безкоштовно ділитись своїми матеріалами в мережі?
1. Так
2. Лише окремі матеріали
3. Ні, не готовий
4. Витяги з матеріалів
Всього відповідей: 80
 Каталог статей
Головна » Статті » Практичні заняття

Приклад конспекту уроку "Будова комп'ютера"
Тема: «Будова комп'ютера»

Цілі уроку:
- допомогти учням засвоїти будову комп'ютера, поняття базової конфігурації ПК, дати основні поняття, необхідні для роботи на комп'ютері.
- виховання інформаційної культури, уважності, акуратності, дисциплінованості, посидючості.
- розвиток пізнавальних інтересів, навиків роботи з мишею і клавіатурою, самоконтролю, уміння конспектувати.
Устаткування:
дошка, комп'ютер, комп'ютерна презентація.
Використані веб-ресурси:
Україномовні:
Російськомовні:
 
План уроку

I. Організаційний момент.
II. Актуалізація знань.
III. Теоретична частина.
IV. Практична частини.
V. Домашнє завдання.
VI. Питання учнів.
VII. Підсумок уроку. 
 
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Привітання, перевірка присутніх. Пояснення ходу уроку.
II. Перевірка знань.
На минулому уроці ми розпочали знайомство з комп'ютером. Сьогодні ми розглянемо, які пристрої повинні бути у кожного комп'ютера, навіщо вони потрібні і деякі їх характеристики.
III. Теоретична частина.
Коли говорять «персональний комп'ютер», то мають на увазі свій, особистий, доступний більшості людей, адже існує велика кількість інших видів комп'ютерів, які персональними ніяк не назвати, наприклад, робочі станції для підприємств, сервери для організації зв'язку великої кількості комп'ютерів та ін. Надалі, кажучи «комп'ютер», ми матимемо на увазі саме персональний комп'ютер (ПК).
Персональний комп'ютер – це комп'ютер, призначений для обслуговування одного користувача. По своїх характеристиках він може відрізнятися від великих електронно-обчислювальних машин (ЕОМ), але функціонально здатний виконувати аналогічні операції.
За способом експлуатації розрізняють такі моделі ПК:
- Настільні.
- Портативні.
- Кишенькові.
Надалі ми будемо розглядати настільні моделі і прийоми роботи з ними.
На сучасному ринку обчислювальної техніки різноманітність модифікацій і варіантів комп'ютерів велика, але будь-який, навіть самий незвичайний комплект незмінно включає одні й ті ж види пристроїв.
Базова конфігурація ПК означає мінімальний комплект апаратний засобів, достатній для початку роботи з комп'ютером. В даний час для настільних ПК базовою вважається конфігурація, в яку входить чотири пристрої:
  • Системний блок.
  • Монітор.
  • Клавіатура.
  • Миша.
Системний блок – основний блок комп'ютерної системи. В ньому розташовуються пристрої, що називають внутрішніми. Пристрої, що підключаються до системного блоку зовні, називають зовнішні.
У системний блок входить процесор, оперативна пам'ять, накопичувачі на жорстких і гнучких магнітних дисках, на оптичний дисках і деякі інші пристрої. На лицьовій панелі ви бачите декілька кнопок – вже відома вам кнопка Power – включення і кнопка Reset – перезавантаження комп'ютера, користуватися якою можна лише з дозволу вчителя. Декілька світлових індикаторів – включення і звернення до жорсткого диска. Два дисководи – для компакт-дисків і дискет, про які поговоримо на наступному занятті.
Монітор – пристрій для візуального відтворення інформаційних даних. Його називають пристроєм виведення інформаційних даних. Монітори віддалено нагадують побутові телевізори.
У настільних комп'ютерах зазвичай використовуються монітори на основі електронно-променевої трубки (ЕЛТ). Зображення на екрані монітора будується пучком електронів, що випускаються електронною гарматою. Цей пучок електронів розганяється з високою електричною напругою (десятки кіловольт) і падає на внутрішню поверхню екрану, покриту люмінофором (речовиною, що світиться під впливом пучка електронів).
Користувач бачить зображення на екрані монітора, оскільки люмінофор випромінює світлові промені у видимій частці спектру. Якість зображення тим вище, чим менше розмір точки зображення (точки люмінофора), у високоякісних моніторах розмір точки складає 0,22 мм.
Проте, монітор є також джерелом високого статичного електричного потенціалу, електромагнітного і рентгенівського випромінювань, які можуть негативно впливати на здоров'я людини. Сучасні монітори практично безпечні, оскільки відповідають жорстким санітарно-гігієнічним вимогам, зафіксованим в міжнародному стандарті безпеки Тсо'99.
У портативних і кишенькових комп'ютерах застосовують плоскі монітори на рідких кристалах (LCD). Останнім часом такі монітори почали широко використовуватися і в настільних комп'ютерах.
Рідкокристалічні монітори (LCD - Liquid Crystal Display) зроблені з речовини, яка знаходиться в рідкому стані, але при цьому володіє деякими властивостями, які характерні для кристалічних тіл. Молекули рідких кристалів під дією електричної напруги можуть змінювати свою орієнтацію і внаслідок цього змінювати властивості світлового променя, що проходить крізь них.
Перевага рідкокристалічних моніторов перед моніторами на основі ЕЛТ полягає у відсутності шкідливих для людини електромагнітних випромінювань і компактності. Але рідкористалічні монітори володіють і недоліками. Найбільш важливі з них – це погане передавання кольорів і змазування швидко рухомої картинки та відносно велика ціна.
Монітори можуть мати різний розмір екрану. Розмір діагоналі екрану вимірюється в дюймах (1 дюйм =2,54 см) і зазвичай складає 15, 17, 19 і більше дюймів.
Клавіатура – пристрій для введення інформаційних даних. Інформаційні дані вводяться у вигляді алфавітно-цифрових та символьних даних. Стандартна клавіатура має 104 клавіші.
Миша – пристрій для введення інформаційних даних. За допомогою миші можна маніпулювати об’єктами (через це її іноді називають маніпулятор) та виконувати різні команди, наприклад, вихід з програми, запуск програми, копіювання, знищення і т.д.
При переміщенні миші по килимку на екрані переміщається покажчик миші, за допомогою якого можна указувати на об'єкти і/або вибирати їх. Використовуючи клавіші миші (їх може бути дві або три та більше) можна виконувати різні операції над об'єктом. А за допомогою коліщатка можна прокручувати вгору або вниз будь-яку електронну сторінку.
У оптико-механичних мишах основним робочим пристроєм є масивна куля (металевий, покритий гумою). При переміщенні миші по поверхні він обертається, обертання передається двом валам, положення яких прочитується інфрачервоними оптопарами та перетворюється в електричний сигнал. Головним «ворогом» такої миші є забруднення. Куля здатна збирати найдрібніший пил, який знаходиться на столі і таким чином забруднюватись, що ускладнює роботу з мишею.
В даний час широкого поширення набули оптичні миші, в яких немає механічних часток. Джерело світла розміщене усередині миші, освітлює поверхню, а відбите світло фіксується фотоприймачем і перетворюється в переміщення курсора на екрані.
Сучасні моделі мишей можуть бути безпровідними, тобто підключаються до комп'ютера без допомоги кабелю.
Периферійними (зовнішніми) називають пристрої, що підключаються до комп'ютера ззовні. Зазвичай ці пристрої призначені для введення і виведення інформаційних даних.
Ось деякі з них:
- принтер;
- сканер;
- модем;
- DVB-карта і супутникова антена;
- веб-камера.
Принтер служить для виведення інформаційних даних на паперовий носій (папір).
Існують три типи принтерів:
 Матричний.
 Струменевий.
 Лазерний.
Матричні принтери  - це принтери ударної дії. Друкуюча голівка матричного принтера складається з вертикального стовпця маленьких стержнів (зазвичай 9 або 24), які під впливом магнітного поля «виштовхуються» з голівки і вдаряють по паперу (через фарбувальну стрічку). Переміщаючись, друкуюча голівка залишає на папері рядок символів.
Недоліки матричних принтерів полягають в тому, що вони друкують повільно, створюють багато шуму і якість друку залишає бажати кращого (відповідає приблизно якості друкарскьої машинки).
Останніми роками широкого поширення набули чорно-білі і кольорові струменеві принтери. У них використовується чорнильна друкуюча голівка, яка під тиском викидає чорнило з лави найдрібніших отворів на папір. Переміщуючись вздовж паперу, друкуюча голівка залишає рядок символів або смужку зображення.
Струменеві принтери можуть друкувати досить швидко (до декількох сторінок в хвилину) і створюють мало шуму. Якість друку (у тому числі і кольорового) визначається роздільною здатністю струменевих принтерів, яка може досягати фотографічної якості 2400 dpi. Це означає, що смужка зображення по горизонталі завдовжки в 1 дюйм формується з 2400 крапок (чорнильних крапель).
Лазерні принтери забезпечують практично безшумний друк. Високу швидкість друку (до 30 сторінок за хвилину) лазерні принтери досягають за рахунок посторінкового друку, при якому сторінка друкується відразу цілком.
Висока друкарська якість друку лазерних принтерів забезпечується за рахунок високої роздільної здатності, яка може досягати 1200 dpi і більш.
Плотер. Для виведення складних і широкоформатних графічних об'єктів (плакатів, креслень, електричних і електронних схем і ін.) використовуються спеціальні пристрої виводу - плотери. Принцип дії плотера такий же, як і струменевого принтера.
Сканери служать для автоматичного введення текстів і графіки в комп'ютер з будь-якої плоскої поверхні.
Сканери бувають двох типів: 
 Ручні.
 Планшетні.
Ручний сканер схожий на сканер, який використовують в супермаркетах для зчитування штрих-коду. Такий сканер переміщується по листу з інформаційними даними від рядка до рядка вручну, а відомості заносяться в комп'ютер для подальшого редагування.
Планшетний сканер виглядає і працює приблизно так само, як і ксерокс - відкривається кришка, текст або малюнок розміщують на робоче поле, потім інформаційні дані прочитуються. Планшетні сканери у наш час зазвичай всі кольорові.
Системи розпізнавання текстових даних дозволяють перетворити відсканований текст з графічного формату в текстовий.
Роздільна здатність сканерів складає 600 dpi і вище.
Модем або модемна плата служить для зв'язку віддалених комп'ютерів по телефонній мережі. Модем буває внутрішній (встановлений всередині системного блоку) і зовнішній (розташовується поряд з системним блоком і з'єднується з ним за допомогою кабелю.
DVB-карта і супутникова антена служать для так званого «асинхронного» підключення комп'ютера до мережі Інтернет. За наявності DVB-карти і супутникової антени для з'єднання з Інтернетом використовується два канали зв'язку: для передачі даних від користувача використовується модем, а для прийому – супутниковий канал, швидкість потоку даних в якому у декілька разів перевищує модемну.
Для організації відеоконференцій в Інтернеті (або простого спілкування) стане в нагоді Веб-камера. За допомогою цього пристрою можна в будь-який момент влаштувати нараду зі своїми співробітниками, не відриваючи їх від робочих місць. А це, як показує практика, дає вельми відчутну практичну користь.
Відразу відмітимо, що про справжні відеокамери тут мови не йде. Тобто, про хорошу оптику, про якісне перенесення кольорів і тому подібній розкоші  тут можна забути. Та і зберігати відеозображення з веб-камери не потрібно, адже цей пристрій потрібний зовсім для іншого - забезпечувати надходження на ваш комп'ютер відеопотоку з якістю і об'ємом, достатнім для передачі даних в Інтернеті.
Потрібно пам'ятати, що практично всі веб-камери розраховані на роботу зі швидкісним підключенням до Інтернету.
Оскільки зображення веб-камера видає не статичне, потрібно врахувати і іншу важливу величину — частоту оновлення кадрів.
На звичайному, модемному з'єднанні навіть при крихітній картинці 150x200 точок  24 кадрів, швидше за все, не можна отримати (реально — від 10 до 20). А це означає, що ривки і затримки неминучі.
Зверніть увагу на інші показники веб-камери — реакція на різні умови освітлення, наявність вбудованого або додаткового мікрофону, довжину сполучного USB-кабелю, здатність камери працювати з популярними програмами для голосового і відеоспілкування (наприклад, Microsoft NetMeeting).
До речі, а чи знаєте ви, що хороша веб-камера з успіхом може замінити цифровий фотоапарат? Більшість камер уміють не лише передавати на комп'ютер потік відеоданих, але і витягувати з цього потоку окремі кадри-картинки. А ось їх майбутня доля залежить від якості камери: дорогі моделі можуть зберігати зображення у вбудованій пам'яті, не вимагаючи постійного підключення до комп'ютера, дешевші ж вимушені відразу скидати весь свій «вантаж» на жорсткий диск.
Хоча, звичайно, справжній цифровий фотоапарат працює набагато краще, і якість дає інше. Тим більше, що багато цифрових фотоапаратів середньої цінової категорії також можуть, у разі потреби, попрацювати і веб-камерами.
І останнє. Майже всі моделі камер, випущені після 1999 р., підключаються до комп'ютера через роз'єм USB і не вимагають додаткового джерела живлення.
Питання для закріплення:

 1. Що означає «персональний комп'ютер»?
 2. Що таке «базова конфігурація ПК»?
 3. Які види моніторів ви знаєте?
 4. Що таке роздільна здатність монітору?
 5. Чим відрізняються оптико-механічні і оптичні миші?
 6. Які ще пристрої введення інформаційних даних ви знаєте?
III. Практична частина.
Вчитель роздає пластикові картки із визначеннями та термінами, які стосуються будови комп'ютера. Картки складені в довільному порядку. Учням потрібно скласти терміни відповідно до визначень.
Учні виконують завдання.
IV. Домашнє завдання.
Знати, що таке базова конфігурація ПК, пристрої комп'ютера. Учні, які мають комп'ютери вдома, продовжити оволодівати «сліпим десяти пальцьовим методом друку».
Додаткове завдання: знайти відомості про додаткові пристрої, що підключаються до комп'ютера.
 
V. Питання учнів.
Відповіді на питання учителя.
VI. Підсумок уроку.
Підбиття підсумку уроку. Оцінювання.
На уроці ми дізналися, що таке базова конфігурація ПК, які пристрої входять в базову конфігурацію ПК.
Категорія: Практичні заняття | Додав: galanet (10.03.2008) | Автор: galanet
Переглядів: 16002 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 2
13.04.2009 Спам
2. boiko (boiko)
Юрій, в Росії населення більше, відповідно і ресурсів більше. Так що задуматись потрібно над процентним співвідношенням російськомовних і україномовних ресурсів, а раптом в нас більше.

13.04.2009 Спам
1. antepa (antepa)
Російськомовних ресурсів більше, потрібно українським педагогам задуматись! hmm

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Copyright Стеценко Г.В. © 2017
Пошук
Статистика

На сайті всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Використовуються технології uCoz

Пишу українською